OPIS TEHNOLOGIJE
Hladna reciklaža in situ se temelji na sekundarnom iskorištavanju već ugrađenih materijala u konstrukciji kolnika bez zagrijavanja, te se jednostavim procesima maksimalno koriste postojeći materijali, a minimalno dodaju novi. Koristi se tamo gdje je nosivost kolnika iscrpljena i kolnik je oštećen do te mjere da je neophodna rekonstrukcija više slojeva. Znak takvog oštećenja je pojava mrežastih pukotina često popraćenih brojnim udarnim rupama i deformacijama površine, naročito u tragovima vozila (kolotrazima) ili uz rubove kolnika. Osnovne faze rada su usitnjavanje postojećeg kolnika, dodavanje veziva i homogeniziranje te profiliranje i zbijanje.
Hladna reciklaža in situ podrazumijeva usitnjavanje kolnika, dodavanje veziva i vode te homogenizaciju mješavine upotrebom strojeva Wirtgen WR240i ili WR250 na licu mjesta u neprekinutom nizu radnji.
Vrste veziva:
- hidraulička veziva - cement ili druga hidraulička veziva;
- asfaltna veziva - bitumenska emulzija ili upjenjeni bitumen (upjenjeni bitumen se dobiva miješanjem bitumena i vode ubrizganim direktno u recikler);
- kombinacija veziva - miješanje cementa i bitumenske emulzije ili cementa i upjenjenog bitumena;
Tehnološki proces hladne reciklaže in situ podrazumijeva glodanje, dodavanje materijala sukladno recepturi, homogenizaciju smjese, razastiranje, profiliranje i zbijanje.
Reciklažni vlak
Reciklažni vlak se, kako je prikazano na shemi, sastoji od stroja za raspršivanje hidrauličkog veziva, cisterne za vodu, cisterne za bitumensku emulziju, reciklera na kotačima, jednostrukog valjka, grejdera te tandem i pneumatskog valjka.
POSTUPAK:
Dodavanje kamenih materijala:
Ako granulometrijska krivulja nije dobra, pristupa se dodavanju kamenog materijala koji se razastire izravno na podlogu koja se reciklira neposredno prije reciklera, s ciljem poboljšanja granulometrijskog sastava hladno reciklirane mješavine.
Prethodno glodanje i reprofiliranje:
Prethodno glodanje i ponovno profiliranje koristi se pri korekciji poprečnog i uzdužnog nagiba ceste, korekciji nivelete ili za potrebe homogenizacije slojeva i kada se osim asfaltnih slojeva u reciklaži koriste i ostali slojevi kolničke konstrukcije.
Ova faza se u tehnologiji može izostaviti ako nije potrebno podešavanje nagiba i nivelete i nije potrebna prethodna homogenizacija slojeva.
Dodavanje veziva:
Dodavanje veziva služi povećanju kohezije među česticama (stabiliziranja) reciklirane mješavine. Hidraulično vezivo raspršuje se direktno na kolnik pomoću stroja za raspršivanje, dok se bitumenska veziva dodaju sustavom za doziranje direktno na recikleru.
Dodavanje vode:
Kod in situ postupka voda se dodaje pomoću sustava za doziranje direktno na recikleru, ali se upotrebom prskalica može i po potrebi dodavati tijekom profiliranja i zbijanja sloja. Voda se dodaje s ciljem postizanja optimalne vlažnosti i propisanog stupnja zbijenosti, odnosno kako bi se smanjilo trenje među česticama tijekom zbijanja. Osim toga, voda se dodaje u procesu stvaranja upjenjenog bitumena.
Doziranje veziva i miješanje komponenti:
Svaka komponenta reciklaže se dozira odvojeno u skladu s recepturom koju izrađuje laboratorij. Cement i druga hidraulička veziva se specijalnim strojevima za doziranje razastiru direktno na kolnik, dok se bitumenska emulzija i voda doziraju direktno na recikleru pomoću elektroničkih mlaznica.
Recikliranje:
Hladna reciklaža in situ podrazumijeva usitnjavanje kolnika, dodavanje veziva i vode te homogenizaciju mješavine upotrebom strojeva Wirtgen WR240i ili WR250 na licu mjesta, u neprekinutom nizu radnji.
Profiliranje:
Nakon prolaza reciklera (WR 240i ili WR 250), reciklirana mješavina se profilira i oblikuje upotrebom grejdera sukladno projektiranim poprečnim nagibima i visinama.
Zbijanje:
Nakon profiliranja, upotrebom tandem i pneumatskih valjaka vrši se zbijanje sloja hladno reciklirane mješavine.
Hladnom reciklažom smanjuje se korištenje novih sirovina, kao što se smanjuje i količina otpadnih materijala koje je potrebno deponirati. Stoga, sve navedeno hladnu reciklažu asfalta in situ čini nezaobilaznom u suvremenom gospodarenju cestama.